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Prof. Dr. Hartmut Wessler
(English)
Professor für Medien- und Kommunikationswissenschaft

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Journal articles




Lück, J., Wessler, H., Wozniak, A., & Lycariao, D. (2016). Counterbalancing global media frames with nationally colored narratives: A comparative study of news narratives and news framing in the climate change coverage of five countries. Journalism (onine first). doi: 10.1177/1464884916680372

Wessler, H., Wozniak, A., Hofer, L., & Lück, J. (2016). Global multimodal news frames on climate change. A comparison of five democracies around the world. International Journal of Press/Politics 21(4), 423–445. doi:10.1177/1940161216661848
[Abstract]

Wessler, H., Rinke, E.M., & Löb, C. (2016). Should we be Charlie? A deliberative take on religion and secularism in mediated public spheres. Journal of Communication, 66(2), 314-327. doi: 10.1111/jcom.12213
[Abstract] [Full text]

Wozniak, A., Wessler, H., & Lück, J. (2016). Who prevails in the visual framing contest about the United Nations Climate Change Conferences? Journalism Studies, 1-20.

Knop, K., Öncü, J.S., Penzel, J., Abele, T.S., Brunner, T., Vorderer, P., & Wessler, H. (2016). Offline time is quality time. Comparing within-group self-disclosure in mobile messaging applications and face-to-face interactions. Computers in Human Behavior 55, 1076-1984.

Lück, J. Wozniak, A., & Wessler, H. (2016). Networks of coproduction. How journalists and environmental NGOs create common interpretations of the UN climate change conferences. International Journal of Press/Politics 21(1), 25-47.
[Pre-Publication Full Text]

Wozniak, A., Lück, J., & Wessler, H. (2015). Frames, stories, and images: The advantages of a multimodal approach in comparative media content research on climate change. Environmental Communication 9(4), 469-490.

Vorderer, P., Klimmt, C., Rieger, D., Baumann, E., Hefner, D., Knop, K., Krömer, N., Mata, J., von Pape, T., Quandt, T., Reich, S., Reinecke, L., Trepte, S., Sonnentag, S., & Wessler, H. (2015). Der mediatisierte Lebenswandel - Permanently online, permanently connected. Publizistik, 60(3), pp. 259-276. DOI: 10.1007/s11616-015-0239-3

Brüggemann, M., & Wessler, H. (2014). Transnational communication as deliberation, ritual and strategy. Communication Theory, 24(4), 394-414.
[Pre-Publication Full Text]

Wessler, H., & Rinke, E.M. (2014). Deliberative performance of television news in three types of democracy: Insights from the U.S., Germany, and Russia. Journal of Communication, 64(5), 827-851.
[Pre-Publication Full Text] [Online Appendix]

Rinke, E.M., Wessler, H., Löb, C., & Weinmann, C. (2013). Deliberative qualities of generic news frames. Assessing the democratic value of strategic game and contestation framing in election campaign coverage. Political Communication, 30(3), 474-494.
[Pre-publication Full Text] [Online Appendix] [Data]

Wessler, H., & Averbeck-Lietz, S. (2012). Grenzüberschreitende Medienkommunikation. Konturen eines Forschungsfeldes im Prozess der Konsolidierung. In H. Wessler & S. Averbeck-Lietz (eds.), Grenzüberschreitende Medienkommunikation. Medien & Kommunikationswissenschaft, Sonderband 2 (pp. 5-18). Baden-Baden: Nomos.

Brüggemann, M., Hepp, A., Kleinen-von Königslöw, K., & Wessler, H. (2009). Transnationale Öffentlichkeit in Europa: Forschungsstand und Perspektiven. Publizistik,
54
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Brüggemann, M., & Wessler, H. (2009). Medien im Krieg: Das Verhältnis von Medien und Politik im Zeitalter transnationaler Konfliktkommunikation. In F. Marcinkowski & B. Pfetsch (eds.), Politik in der Mediendemokratie: Politische Vierteljahresschrift, Sonderhefte, 42, 635-657.

Hepp, A., & Wessler, H. (2009). Politische Diskurskulturen: Überlegungen zur empirischen Erklärung segmentierter europäischer Öffentlichkeit. Medien & Kommunikationswissenschaft, 57(2), 174-197.

Wessler, H., Skorek, M., Kleinen-von Königslöw, K., Held, M., Dobreva, M., & Adolphsen, M. (2009). Comparing media systems and media content: online newspapers in ten Eastern and Western European countries. Journal of Global Mass Communication, 1(2), 1-29.

Hepp, A., & Wessler, H. (2008). Interkultureller Dialog und Medien heute: Transnationale und transkulturelle Kommunikation als Herausforderung. Medienimpulse, 63(1), 15-19.

Wessler, H. (2008). Investigating deliberativeness comparatively. Political Communication, 25(1), 1-22.

Wessler, H., & Adolphsen, M. (2008). Contra-flow from the Arab world?: How Arab television coverage of the 2003 Iraq war was used and framed on Western international news channels. Media, Culture & Society, 30(4), 439-461.

Wessler, H. (1997). Verschlungene Pfade: Wie sozialwissenschaftliches Wissen in die Medienberichterstattung einfließt. Relation: Medien - Gesellschaft - Geschichte (Wien), 4(1), 117-148.

Wessler, H. (1995). Die journalistische Verwendung sozialwissenschaftlichen Wissens und ihre Bedeutung für gesellschaftliche Diskurse. Publizistik, 40(1), 20-38.

Books   Mazzoleni, G., Barnhurst, K., Ikeda, K., Maia, R., & Wessler, H. (eds.) (2015). The international encyclopedia of political communication. New York, NY: Wiley-Blackwell.

Altmeppen, K.-D., Donges, P., Künzler, M., Puppis, M., Röttger, U., & Wessler, H. (eds.) (2015). Soziale Ordnung durch Kommunikation? Baden-Baden: Nomos.

Wessler, H., & Brüggemann, M. (2012). Transnationale Kommunikation: Eine Einführung. Wiesbaden: Springer VS.

Wessler, H., & Averbeck-Lietz, S. (eds.) (2012). Grenzüberschreitende Medienkommunikation. Medien & Kommunikationswissenschaft, Sonderband 2. Baden-Baden: Nomos.

Wessler, H. (ed.) (2008). Public deliberation and public culture: The writings of Bernhard Peters, 1993-2005: Foreword by Jürgen Habermas. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Wessler, H., Peters, B., Brüggemann, M., Kleinen-von Königslöw, K., & Sifft, S. (2008). Transnationalization of public spheres. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Peters, B. (2007). Der Sinn von Öffentlichkeit. Edited by H. Wessler. With foreword by Jürgen Habermas. Frankfurt: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft.

Jarren, O., & Wessler, H. (eds.) (2002). Journalismus - Medien - Öffentlichkeit: Eine Einführung. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1999). Öffentlichkeit als Prozess: Deutungsstrukturen und Deutungswandel in der deutschen Drogenberichterstattung. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H., Matzen, C., Jarren, O., & Hasebrink, U. (eds.) (1997). Perspektiven der Medienkritik: Die gesellschaftliche Auseinandersetzung mit öffentlicher Kommunikation in der Mediengesellschaft: Dieter Roß zum 60. Geburtstag. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Jarren, O., Schatz, H., & Wessler, H. (eds.) (1996). Medien und politischer Prozeß: Politische Öffentlichkeit und massenmediale Politikvermittlung im Wandel. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Online publications   Schäfer, M., Berglez, P., Wessler, H., Eide, E., Nerlich, B., & O'Neill, S. (2016). Investigating mediated climate change communication: A best-practice guide. Jönköping:
School of Education and Communication. Available under: http://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A961854&dswid=-6235
[Full text]

Wessler, H., & Löb, C. (2015). Jürgen Habermas. In P. Moy (ed.), Oxford Bibliographies Online: Communication. New York: Oxford University Press.
[Full Text]

Wessler, H. (2011). Public Sphere. In P. Moy (ed.), Oxford Bibliographies Online: Communication. New York: Oxford University Press. Article launched March 2, 2011. Available under http://www.oxfordbibliographiesonline.com/display/id/obo-9780199756841-0030#verytop.

Book chapters
  Wessler, H., Rieger, D., Cohen, J., & Vorderer, P. (2017). Permanent connections around the globe. Cross-cultural differences and intercultural linkages in POPC. Accepted for publication in: P. Vorderer, D. Hefner, L. Reinecke & C. Klimmt (eds.), Permanently online, permanently connected. Taylor & Francis.

Wessler, H., Theil, C.K., Stuckenschmidt, H., Storrer, A., & Debus, M. (2017). “Wikiganda”: Detecting bias in multimodal Wikipedia entries. Accepted for publication in: O. Seizov & J. Wildfeuer (eds.), New studies in multimodality: Conceptual and methodological elaborations. London: Bloomsbury.

Wessler, H., Lück, J., Wozniak, A. (2017). Communication, negotiation, and influence at international climate change meetings and summits. In Oxford Research Encyclopedia of Climate Science. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228620.013.406. http://climatescience.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190228620.001.0001/acrefore-9780190228620-e-406

Lück, J., Wessler, H., Wozniak, A. (2017). Journalistische Narrative in der Klimaberichterstattung: Eine vergleichende Inhaltsanalyse zur Identifikation und Erklärung journalistischer Erzählungen in Zeitungsnachrichten. In M. Beiler & B. Bigl (eds.), 100 Jahre Kommunikationswissenschaft (pp. 333-347). Konstanz: UVK.
[Full Text]

Wessler, H., & Rinke, E. M. (2016). Journalismus und Politik. In M. Löffelholz & L. Rothenberger (eds.), Handbuch Journalismustheorien (3rd ed., pp. 639-653). Wiesbaden: VS.
[Full Text]

Debus, M., Stuckenschmidt, H., & Wessler, H. (2015). On the use of different modalities in political communication: Evidence from German election manifestos. In J. Wildfeuer (Ed.), Building bridges for multimodal research. International perspectives on theories and practices of multimodal analysis (pp. 211-225). Bern/New York: Peter Lang.

Ponzetto, S. P., Wessler, H., Weiland, L., Kopf, S., Effelsberg, W., & Stuckenschmidt, H.
(2015). Automatic classification of iconic images based on a multimodal model. An interdisciplinary project. In J. Wildfeuer (Ed.), Building bridges for multimodal research. International perspectives on theories and practices of multimodal analysis (pp. 193-210). Bern/New York: Peter Lang.

Wessler, H. (2015). Deliberativeness in political communication. In W. Donsbach (Ed.), Concise encyclopedia of communication (pp. 139-140). Malden/MA: Blackwell.

Altmeppen, K.-D., Donges, P., Künzler, M., Puppis, M., Röttger, U., & Wessler, H. (2015). Die Ordnung der Dinge durch Kommunikation: Eine Einleitung über Leistungen der Medien und Strukturen der Gesellschaft. In K.-D. Altmeppen, P. Donges, M. Künzler, M. Puppis, U. Röttger, & H. Wessler (eds.), Soziale Ordnung durch Kommunikation? (pp. 11-26). Baden-Baden: Nomos.

Wessler, H. (2012). Transnationale Kommunikation - und wie sie unser Leben verändert. In L. Kugler & G. Isenbort (eds.), Glücksfälle - Störfälle. Facetten interkultureller Kommunikation (pp. 95-101). Berlin: Museumsstiftung Post und Telekommunikation.

Wessler, H., & Rinke, E. M. (2012). Öffentlichkeit. In S. Mau & N. M. Schöneck (eds.), Handwörterbuch zur Gesellschaft Deutschlands (3. Auflage) (pp. 637-650). Wiesbaden: VS.
[Publisher][Abstract]

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Wessler, H. (2012). Identifying global public sphere moments. In J.F. Hovden & K. Knapskog (eds.), Hunting high and low. Skriftfest til Jostein Gripsrud pa 60-arsdagen (pp. 437-455). Oslo: Scandinavian Academic Press.

Wessler, H., Skorek, M., Kleinen-von Königslöw, K., Held, M., Dobreva, M., & Adolphsen, M. (2010). Comparing media systems and media content: Online newspapers in ten Eastern and Western European countries. In B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, K. Jakubowicz & M. Sükösd (Eds.), Comparative media systems: European and global perspectives (pp. 233-260). Budapest: Central European University Press.

Wessler, H., & Röder, M. (2010). Politische Diskurskulturen im interkulturellen Vergleich: Das Beispiel arabischer und westlicher Talkshows. In A. Hepp, M. Höhn & J. Wimmer (Eds.), Medienkultur im Wandel (pp. 181-195). Konstanz: UVK.

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Wessler, H. (2008). Keywords "Political discourse", "Deliberativeness in political communication", "Habermas" und "Knowledge interests". In W. Donsbach (ed.), International encyclopedia of communication. Malden/MA: Blackwell.

Wessler, H. (2008). Mediale Diskursöffentlichkeiten im internationalen Vergleich: ein Forschungsprogramm. In G. Melischek, J. Seethaler & J. Wilke (eds.), Medien & Kommunikationsforschung im Vergleich: Grundlagen, Gegenstandsbereiche, Verfahrensweisen (pp. 219-236). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Wessler, H., & Wingert L. (2008). Study of the public sphere: Bernhard Peters' interest and contribution. In H. Wessler (ed.), Public deliberation and public culture: The writings of Bernhard Peters, 1993-2005: Foreword by Jürgen Habermas (pp. 1-13). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Wessler, H. (2007). Keyword "Deliberation". In L. L. Kaid & C. Holtz-Bacha (eds.), Encyclopedia of political communication. Thousand Oaks/CA, London, New Delhi: Sage.

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Wessler, H., & Wingert, L. (2007). Der Sinn von Öffentlichkeitsforschung: Worum es Bernhard Peters ging: Eine Einleitung. In B. Peters, Der Sinn von Öffentlichkeit. Edited by H. Wessler. With foreword by Jürgen Habermas (pp. 11-24). Frankfurt: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft.

Wessler, H., Brüggemann, M., Kleinen-von Königslöw, K., Stifft, S., Wimmel, A. (2007). The quest for a European public sphere: News media and democratic legitimacy. In J. De Bardeleben & A. Hurrelmann (eds.), Democratic dilemmas of multilevel governance: Legitimacy, representation and accountability in the European Union (pp. 94-116). Basingstoke: Plagrave Macmillan.

Peters, B., Wessler, H., Ecker-Ehrhardt, M., Dereje, C., & Sindram, M. (2007). "Rote Gentechnik" in der publizistischen Debatte. In B. Peters, Der Sinn von Öffentlichkeit. Edited by H. Wessler. With foreword by Jürgen Habermas (pp. 248-280). Frankfurt: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft.

Peters, B., & Wessler, H. (2006). Die Transnationalisierung von Öffentlichkeiten: analytische Dimensionen, normative Standards, sozialkulturelle Produktionsstrukturen. In K. Imhof, R. Blum, H. Bonfadelli & O. Jarren (eds.), Demokratie in der Mediengesellschaft (pp. 125-144). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Peters, B., Wessler, H., Stifft, S., Brüggemann, M., Kleinen-von Königslöw, K., & Wimmel, A. (2006). Die Transnationalisierung von Öffentlichkeiten am Beispiel der Europäischen Union. In S. Leibfried & M. Zürn (Eds.), Staatlichkeit im Wandel (pp. 230-261). Frankfurt/Main: Suhrkamp.

Schultz, T., & Wessler, H. (2005). Medien und Transnationalisierung. In M. Jäckel (ed.), Mediensoziologie: Grundfragen und Forschungsfelder (pp. 347-364). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Wessler, H. (2004). Can there be a global public sphere?: September 11 in the world's media. In F. Hardt (Ed.), Mapping the world: New perspectives in the humanities and social sciences (pp. 179-188). Tübingen: Francke Verlag.

Wessler, H. (2004). Kulturelle und politische Integration durch Medien?: Theoretische Überlegungen zur Europäisierung von Öffentlichkeit. In L. Hagen (ed.), Europäische Union und mediale Öffentlichkeit (pp. 13-28). Köln: Herbert von Halem Verlag.

Wessler, H. (2002). Eintrag zu: Klaus Schönbach, Das unterschätzte Medium: Politische Wirkungen von Presse und Fernsehen im Vergleich. In C. Holtz-Bacha & A. Kutsch (eds.), Meilensteine der Kommunikationswissenschaft (pp. 404-406). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (2002). Journalismus und Kommunikationswissenschaft: Eine Einleitung. In O. Jarren & H. Wessler (eds.), Journalismus - Medien - Öffentlichkeit: Eine Einführung (pp. 17-38). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (2002). Multiple Differenzierung und Integration: Symbolische Gemeinschaften und Medien. In K. Imhof, O. Jarren & R. Blum (eds.), Integration und Medien (pp. 56-76). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (2002). Reden über Streit: Theoretische Überlegungen zur politischen Konfliktkommunikation in der Mediengesellschaft. In H. Schatz, C. Holtz-Bacha & J.-U. Nieland (eds.), Politische Akteure in der Mediendemokratie (pp. 189-201). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Esser, F., & Wessler, H. (2002). Journalisten als Rollenträger: Redaktionelle Organisation, berufliches Selbstverständnis, Professionalisierung. In O. Jarren & H. Wessler (eds.), Journalismus - Medien - Öffentlichkeit: Eine Einführung (pp. 165-240). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Jarren, O., & Wessler, H. (2001). Stiften Medien gesellschaftlichen Zusammenhang?. In F. Müntefering & M. Machnig (eds.), Sicherheit im Wandel: Neue Solidarität im 21. Jahrhundert (pp. 49-63). Berlin: Vorwärts-Verlag.

Wessler, H. (2000). Deutungswandel im Mediendiskurs: Ansätze zu einer Prozessanalyse der Tiefenstruktur von öffentlicher Kommunikation. In H. Bohrmann, O. Jarren, G. Melischek & J. Seethaler (eds.), Wahlen und Politikvermittlung durch Massenmedien (pp. 307-324). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1999). Die Öffentlichkeit der Public Relations: Plädoyer für ein normatives Basiskonzept. In P. Szyszka (eds.), Öffentlichkeit: Diskurs um einen Schlüsselbegriff der Public Relations (pp. 165-182). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Jarren, O., & Wessler, H. (1998). Wissenschaft in den Medien als Politisierungsprozeß: Überlegungen zu einer Neuorientierung in der Wissenschaftskommunikationsforschung. In W. Duchkowitsch, F. Hausjell, W. Hömberg, A. Kutsch & I. Neverla (eds.), Journalismus als Kultur: Analysen und Essays: Festschrift für Wolfgang R. Langenbucher (pp. 189-199). Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Von Beyme, K., & Wessler, H. (1998). Politische Kommunikation als Entscheidungskommunikation. In O. Jarren, U. Sarcinelli & U. Saxer (eds.), Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft: Ein Handbuch mit Lexikonteil (pp. 312-323). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1998). Entgrenzung und Eigensinn: Über die kulturellen Funktionen öffentlicher Wissenschaftskommunikation. In U. Saxer (ed.), Medien- Kulturkommunikation (pp. 215-227). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1998). Keywords "Expertenkommunikation", "Handlungstheorie", "Issue", "Politischer Entscheidungsprozeß". In O. Jarren, U. Sarcinelli & U. Saxer (eds.), Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft: Ein Handbuch mit Lexikonteil. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1997). Der "befremdete" Blick auf das Selbstverständliche: Wann ist Medienkritik kritisch?. In H. Wessler, C. Matzen, O. Jarren & U. Hasebrink (eds.), Perspektiven der Medienkritik: Die gesellschaftliche Auseinandersetzung mit öffentlicher Kommunikation in der Mediengesellschaft: Dieter Roß zum 60. Geburtstag (pp.15-26). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1997). Gesundheitsbezogene Risikokommunikation. In R. Weitkunat, J. Haisch & M. Kessler (eds.), Public Health und Gesundheitspsychologie (pp. 456-462). Bern u.a.: Huber.

Jarren, O., & Wessler, H. (1996). Sozialwissenschaften und Massenmedien: Empirische Ergebnisse, Theorieperspektiven, Erkenntnispotentiale. In Schader-Stiftung (ed.), Gesellschaftswissenschaften in der Medienöffentlichkeit (pp. 5-66). Darmstadt:
Werkstattbericht.

Jarren, O., Donges, P., & Wessler, H. (1996). Medien und politischer Prozeß: Eine Einleitung. In O. Jarren, H. Schatz & H. Wessler (eds.), Medien und politischer Prozeß: Politische Öffentlichkeit und massenmediale Politikvermittlung im Wandel (pp. 9-37). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Röttger, U., & Wessler, H. (1996). Interviewstile und das neue Politikbild im Fernsehen: Situative Interaktionsbeziehungen in Politikerinterviews am Beispiel ZAK. In O. Jarren, H. Schatz & H. Wessler (eds.), Medien und politischer Prozeß: Politische Öffentlichkeit und massenmediale Politikvermittlung im Wandel (pp. 251-269). Opladen: Westdeutscher Verlag.

Wessler, H. (1996). Sozialwissenschaften in der Drogenberichterstattung der Printmedien: Eine Inhaltsanalyse. In Schader-Stiftung (ed.), Gesellschaftswissenschaften in der Medienöffentlichkeit (pp. 67-95). Darmstadt: Werkstattbericht.

Haller, M., Held, B., & Wessler, H. (1995). Wendeversuche in der Sackgasse: Umbau, Untergang, Neuanfang der Zeitschriften in den neuen Bundesländern. In M. Haller, K. Puder & J. Schlevoigt (eds.), Presse Ost - Presse West: Journalismus im vereinten Deutschland (pp. 121-135). Berlin: Vistas.

Other   Jarren, O., & Wessler, H. (1997). Wissenschaft in den Medien als Politisierungsprozeß. ZIF Mitteilungen, 1997(2), 29-30.

Wessler, H. (1996). Nicht kompatibel!?: Professionelle Sozialwissenschafts-PR: Wichtig, aber kein Allheilmittel. Public Relations Forum, 2(4), 49-51.

Wessler, H. (1995). Mediale Gesundheitskommunikation: Ein Beitrag zur Gesundheitsförderung?. Prävention, 18(1), 59-62.

Haller, M., Ludwig, J., & Wessler, H. (1994). Entwicklungschancen und strukturelle Probleme der Zeitschriftenpresse in den neuen Bundesländern: Forschungsbericht für den Bundesminister des Innern (1: Der Zeitschriftenmarkt Ost). Leipzig: Institut für Kommunikations- und Medienwissenschaften der Universität Leipzig.